fredag 4. januar 2008

Metakognisjon og læringsstrategier

Ingolv Austad har skrevet en artikkel: Lese for å lære –læringsstrategier (SLF-info nr.1-99).
I artikkelen peker forfatteren på noen viktige utfordringer når det gjelder elever og leseforståelse i forhold til metakognisjon og læringsstrategier. Når elever skal lære noe ut fra en tekst oppstår det et møte mellom teksten, eleven og sammenhengen teksten blir lest i. Gjennom dette møtet skapes det mening. For at en tekst skal være forståelig for eleven må tekstens struktur og meningsinnhold være tilpasset elevens nivå. En annen faktor som også spiller inn for å forstå en tekst godt, er elevens/leserens bakgrunnskunnskap. Det vil alltid være en utfordring for læreren å finne lesestoff som er passe utfordrende for eleven, og som passer med elevens forkunnskaper og interesser.

Austads artikkel tar opp hvor viktig det er for eleven å ha metakognitive ferdigheter når eleven skal tilegne seg leseforståelse. Woolfolk (2004) nevner tre slike ferdigheter:
• planlegging
• overvåkning
• evaluering

Det er svært viktig at eleven utvikler metakognisjon d.v.s. styring av egne læreprosseser. Og det er lærerens jobb å bevisstgjøre elevene på dette. Læreren må derfor lære elevene til å ta ansvar for valg av læringsstrategier. Den gode leser kjennetegnes ved at han vet hvilke strategier og teknikker han skal bruke i møte med en tekst. Skal han f.eks: lage tankekart, bruke skjemaer, ta notater, gjøre understrekninger eller lage et sammendrag av teksten med egne ord? Læreren må vise elevene tilstrekkelig mange teknikker slik at eleven selv vet å benytte seg av noen av disse for at læringsutbyttet skal bli størst mulig. Dermed vil eleven utvikles til å bli en selvstendig leser noe som er målet med all leseopplæring.

Internasjonale undersøkelser som PISA og PIRLS viser at det står dårlig til med leseferdighetene til dagens unge, noe også de nasjonale prøvene gjenspeiler. Hva er galt med skolen, spør mange. Kanskje slurver læreren med å gi elevene gode læringsstrategier? For en lærer må til stadighet spørre sine elever: Hvilke læringsmål skal vi ha i fokus i dag? Hvilke arbeidsmetoder og teknikker passer best å bruke for å nå dette målet? Hvilke arbeidsoppgaver passer best for deg?I tillegg er det viktig at læreren evner å motivere og inspirere sine elever ved å lage en meningsfull ramme rundt undervisningen.

Altså; gode læringsstrategier fremmer leseforståelse og læring i alle fag!

Ingen kommentarer: